Tajna Plavog Kur'ana
Učinili su ga reprezentativnim primjerom rane islamske kaligrafske umjetnosti
Zabilježeno je da postoji više od 600 pergamentnih folija Plavog Kur'ana, koje su prvobitno činile kompletan rukopis ovog Kur'ana, a postoji mogućnost da je bio rađen i u više svezaka.
Ovaj rijetki i luksuzni kodeks rađen je na pergamentu tamnoplave boje, a porijeklo i datum nastanka ovog kodeksa dugo su bili predmet rasprava – od prve publikacije dijela folija početkom 20. vijeka. Rukopis su naučnici pripisivali različitim epohama i regionima unutar islamskog svijeta: Fatimidskom Tunisu, Kalbidskoj Siciliji, Endelusu u 9/10. vijeku, Abasidskom Iraku i Aglabidskoj Sjevernoj Africi.
Dakle, jedna teorija jeste da je Plavi Kur'an proizveden u Perziji za vrijeme Abasidskog halifata. To je prvo predložio Frederik R. Martin, švedski diplomat i trgovac, koji je upoznao akademsku zajednicu sa Plavim Kur'anom. Tvrdio je da je dobio neke stranice rukopisa u Istanbulu i da potječu iz Mašhada u Perziji, gdje su naručene za turbe abasidskog halife Haruna al-Rašida iz 9. vijeka. To navodno podržava i perzijski carinski pečat na jednoj od njegovih stranica. Dodatno, horizontalni raspored Plavog Kur'ana podsjeća na Kur'ane stvorene u ranom abasidskom periodu, što bi rukopis smjestilo u ili oko današnjeg Iraka. Ovi dokazi podržavaju ideju da je Plavi Kur'an stvoren u istočnom islamskom svijetu.
S druge strane, Plavi Kur'an je bio uključen u inventar Velike džamije u Kairuanu, što smješta rukopis u Tunis oko 1300. godine. Iako to ne potvrđuje da je rukopis stvoren u Tunisu, učenjaci tvrde da bi transport Plavog Kur'ana u cijelosti na dužu udaljenost bio malo vjerovatan. Ovo podržava ideju da je Plavi Kur'an stvoren u zapadnom islamskom svijetu.
Ovdje dolazimo do znamenitog Muzeja islamske umjetnosti u Dohi, gdje se također nalaze primjerci Plavog Kur'ana unutar Al-Thani umjetničke kolekcije, i gdje su vršili iscrpna istraživanja. Došli su do zaključaka koji otkrivaju da njegovi elementi pronalaze prethodnicu u Bibliji proizvedenoj u Endelusu (Španiji) u 9. vijeku: takozvana Biblija Danila, sa glosama na latinskom, grčkom i arapskom. Ova značajna povezanost sa Vizigotskom Biblijom pruža niz kodikoloških elemenata koji omogućavaju da se Plavi Kur'an postavi u kontekst šire historije proizvodnje rukopisa i objasne neke od njegovih, do sada, zagonetnih karakteristika.
Štaviše, datum iz 9. vijeka nove ere je dosljedan paleografskoj analizi njegovog pisma i horizontalnog formata kodeksa, smatraju stručnjaci iz Dohe. Plavi Kur'an je remek-delo arapsko-islamske proizvodnje rukopisa, vjerovatno realizirano od strane lokalnih endeluskih zanatlija koji su nastavili dugotrajnu tradiciju knjigoveštva u kojoj je kombinacija zlata i plave boje bila važna jer je već bila povezana sa svetim tekstom.
Možda je takođe rezultat interkulturalne veze: umejadski pokrovitelj je možda naručio svoj sveti tekst upoznat sa karakteristikama proizvodnje knjiga za druge religiozne tekstove u svom okruženju. S obzirom na važnost boja u srednjovekovnim društvima, simbolička vrijednost Plavog Kur'ana morala je biti posebno moćna sa sociokulturnog stanovišta za njegovog vlasnika, posmatrače i čitaoce.
Na koncu Plavi Kur'an, osim što prenosi sveti tekst za muslimane, predstavlja umjetničko djelo prvoga reda, a dragocjenost materijala upotrebljenih za njegovu proizvodnju, kao i njegova simbolička vrijednost – povezana sa vizantijskom tradicijom imperijalnih kodeksa i proizvodnje Biblije – čine ga primerom unikatne i luksuzne umetnosti Endelusa.
Bez obzira na ove nalaze stručnjaka iz Dohe trenutno još uvijek postoji kontroverza među učenjacima o porijeklu Plavog Kur'ana. Mnogi muzeji ne mogu se složiti oko načina na koji treba kategorizirati rukopis, poput Muzeja umjetnosti u Denveru, koji ga kategoriziraju kao azijsku umjetnost, dok priznaju da može imati porijeklo u Sjevernoj Africi. Ova proturječna kategorizacija odražava kako se naučnici ne slažu, i možda nikada neće složiti, oko pravog porijekla Plavog Kur'ana, što, naravno, ne može umanjiti njegovu ljepotu.
Rukopisnih otprilike 600 listova je razdvojeno i raspršeno za vrijeme osmanskog perioda, iako je većina listova ostala u Tunisu, sve do ‘50-ih godina 20. vijeka. Procjenjuje se da je oko 100 listova sačuvano u muzejima i privatnim kolekcijama, pri čemu je najveća kolekcija od 67 listova smještena u Musée de la Civilisation et des Arts Islamiques blizu Kairouana u Tunisu. Druge kolekcije uključuje i Muzej Metropolitan. Nekoliko odvojenih listova također je prodano na aukcijama u poznatim britanskim aukcijskim kućama Christie's i Sotheby's po cijeni od nekoliko stotina hiljada dolara po komadu. Godine 2018. Christie's je prodao jedan list za prijavljenih £512,750, što je bilo više nego dvostruko od najniže procijenjene vrijednosti.