Izraz suptilno vjerovatno je prvi put upotrijebljen u opisu neke političke kampanje jer sve ono čemu smo do sada svjedočili apsolutno je suprotno i vrlo je agresivno, a političari i njihovi slogani su nam doslovno “iskakali i iz pašteta”.
Pa otkud sada da su “suptilni”? Dok Centralna izborna komisija još nije obznanila datum, pa ni početak predizborne kampanje, političari koji znaju da će se kandidirati na izborima 2024. ne gube vrijeme, pa u svojim općinama, barem oni koji su još na pozicijama, aktivno popravljaju ulice i trotoare, sade biljke, metu asfalt… Ne rade to konkretno oni, već firme koje angažuju.
Ako ste u proteklih mjesec, a možda i više, pokušali proći ulicom koja od Općine Novi Grad vodi prema naselju Švrakino Selo, sigurno ste se suočili sa razorenom cestom i trotoarima, prašinom koja se diže u oblake dok rade mašine, ali asfaltu još ni traga. Bit će vjerovatno kada krene predizborna kampanja. Možda bude i svečano otvorenje.
I nije to jedini primjer, gotovo u svakoj općini na području Kantona Sarajevo počinju neki projekti na javnim površinama. U Mostaru smo svjedočili prisvajanju Starog mosta, pa je nestao Bruce Lee, a šta nas sve čeka do oktobra, i kako iz profesionalnog ugla izgledaju političke predizborne kampanje u BiH, za Faktor je objasnio Mustafa Alendar, univerzitetski profesor na disciplinama teorije medija, digitalnog marketinga i savremene reklame.
– Ovo je balkanski politički marketing koji je u nekim povojima i koji ide na aktiviranje bazičnih osjećaja kod ljudi tipa ljubav, mržnja, glad itd. Dakle, to rade ovi naši političari koji su veoma uspješni, dobri u ovom svom poslu jer opstaju već 30 godina na pozicijama. Oni su shvatili način na koji sistem sadašnji, u ovom slučaju izborni, funkcioniše. A to je da svaka “ovca” može da bira samo iz svog “tora”, ne može da bira iz drugog “tora”, sa druge livade. Uzet ću primjer Predsjedništvo BiH u kojem ja kao Bošnjak mogu glasati samo isključivo za Bošnjaka, isključivo za jednog i taj Bošnjak kad ode u Ujedinjene nacije, on ustvari predstavlja BiH, ne predstavlja samo Bošnjake. Dakle, meni kao građaninu biraču nije dopušteno da glasam za sve, da svoj glas podijelim na broj članova Predsjedništva. Meni nije omogućeno da izaberem ljude koji me predstavljaju, nego da izaberem dio koji me predstavlja.
Dakle, shvativši to, naši političari “lože” nas građane i narod BiH jedne protiv drugih, idući isključivo na ove niske strasti jer na taj način u svom toru dobijaju najviše poena i oni su sigurni jer se biraju glasovima isključivo iz svog okruženja, sa svoje livade – kađe Alendar.
Politički marketing u BiH dijeli na dvije velike oblasti – trigerovanje niskih osjećaja i prodavanje magle.
– U nas u Bosni se kuća uvijek pravi od krova, ne od temelja. Odavno ne radimo sistemski, nemamo sistem, nemamo sistem pravih vrijednosti, ali imamo ovaj naš sistem kopiranih vrijednosti, balkanski sistem. Znači u ovoj oblasti gdje oni trigeruju najniže osjećaje u pravu su jer taj izborni sistem naš im to dopušta da “lože” nas jedne protiv drugih. U momentu kad izborni sistem, kada naša biračka prava budu, ili ako ikada budu takva da mi možemo glasati svi za sve, da možemo svi kao birači ocjenjivati sve političare, ne samo one koji su na našoj livadi, u tom momentu će se smanjiti strasti jer će političari shvatiti da se moraju dodvoriti i ovcama na drugim livadama. I automatski će nestati trigerovanje niskih strasti, onih krupnih osjećaja – mržnje, strasti, gladi… I počet će se raditi na sofisticiranom političkom marketingu koji je u skladu sa nekim teoretskim dobrim vrijednostima i dobre prakse neke razvijene demokratije. Kad će to biti, to je pitanje – ističe Alender.
Na pitanje šta nas sve čeka do početka kampanje i do izbora, odnosno jesmo li sve vidjeli i hoće li nas političari ipak iznenaditi, odgovara u humorističnom, ali vrlo poučnom tonu.
– Ako su sad u Mostaru kod nas ukrali, odnosno nestao je kip Brucea Leeja iz parka, ja mislim da su u stanju i da nestane, odnosno da ukradu i Stari most. Da dođe David Coperfield da ga odnese i opet vrati za pet dana. Na čuda su razna spremni – tvrdi Alendar.
Prokomentirao je i pojavu da političari postaju influenseri na društvenim mrežama.
– Imam osjećaj da sami rade političke kampanje, da ne angažuju stručnjaka iz političkog marketinga, i tu dobiješ rezultat kao kada sam projektuješ kuću, pa je hodnik od 100 kvadrata, a spavaća tri. Smiješno bude – zaključio je Alendar.