Konjic, poznat po svojoj bogatoj drvnoj industriji koja se razvijala kroz generacije, nosi u sebi duboko ukorijenjenu tradiciju ručnog drvorezbarstva. Waga Wood, pod vodstvom osnivačice Jasmine Dizdarević, i Zanat, utemeljen na 104-godišnjoj tradiciji porodice Nikšić, predstavljaju dva ključna aktera koji brižljivo čuvaju i proširuju ovu baštinu, a svoje priče podijelili su za Bloomberg Adriju.
Dizdarević, osnivačica brenda Waga Wood, kaže kako je drvorezbarstvo iz Konjica sastavni dio lokalne kulture i tradicije koja njeguje osjećaj pripadnosti zajednici. Iz hobija i ljubavi prema estetici i tradiciji Jasmina je osnovala kompaniju koja danas zapošljava, obučava i potiče i mlađe generacije da se bave drvorezbarstvom.
Waga Wood specijaliziran je za ručno izrađene predmete za kućanstvo, od drveta iz održivih izvora. Jasmina je inspiraciju pronašla u svojoj želji da stvori poseban poslužavnik nakon povratka iz Istanbula.
“Željela sam, po povratku s doktorskih studija iz Istanbula, napraviti za sebe poslužavnik od drveta. Kao dijete sam odrasla pored jedne od najvećih drvorezbarskih radionica u Konjicu, one porodice Mulić, i veliki dio djetinjstva provela sam u njihovom dvorištu hodajući od majstora do majstora da mi malo nakuckaju stolić za Barbie lutke. Imala sam cijelu kolekciju”, prisjeća se ona.
Waga Wood / Licencirana fotografija
Odrasla je uz majstore drvorezbarstva, no pri povratku, razočarana, shvatila je da mnoge radionice više ne postoje. Motivacija za brend bila je pružiti majstorima priliku za rad i prenošenje njihovog znanja.
“Nisam imala motivaciju graditi brend u obliku koji on ima danas, moja je motivacija bila da majstori imaju priliku za rad i da mogu prenijeti svoje znanje”, kaže ona.
Waga Wood njeguje filozofiju da svaki predmet nosi dušu svog majstora. Proizvodi su rezultat posvećenosti i vještine majstora, što ih čini jedinstvenima. Konjičko drvorezbarstvo predstavlja izvor inspiracije, a Waga Wood želi prenijeti tu tradiciju na nove generacije umjetnika i rezbara.
“Naša iskrena misija je da vam približimo čudo koje predstavlja zanatstvo, gdje svaki potez ruke priča priču o naslijeđu, ljudskoj povezanosti i bezvremenskoj umjetnosti”, kaže.
Waga Wood / Licencirana fotografija
Proizvodnja u Waga Woodu fokusirana je na očuvanje tradicije, a svaki predmet ima duboko ukorijenjenu priču. Planovi za budućnost uključuju proširenje na tržište EU, a novi proizvodi će se usmjeriti na funkcionalno-estetske predmete za interijere. Motivi na proizvodima brenda inspirirani su tradicijom konjičkog drvorezbarstva, no istovremeno su prilagođeni savremenom ukusu i potrebama.
Zapošljavaju lokalne majstore, pružajući im priliku da razvijaju svoje vještine i ostanu povezani s tradicionalnim drvorezbarstvom. Osim toga, kompanija aktivno radi na obuci novih rezbara, čime osigurava kontinuitet i prenošenje znanja na mlađe generacije.
“Prepoznat ćete da su svi naši proizvodi usmjereni na slow-living rituale i onaj trenutak koji ostavljate za sebe i svoje najmilije”, zaključuje Dizdarević.
Waga Wood / Licencirana fotografija
Stolica za papu
Konjic je od davnina bio prepoznatljiv po umijeću drvorezbarstva. Heinrich Renner je krajem 19. stoljeća u svom putopisu istaknuo tu karakteristiku. Kroz godine je njegovao ovu tradiciju, a grad je i u vrijeme Jugoslavije bio poznat kao centar drvorezbarstva. Ovo umijeće je kasnije, 2017. godine, steklo međunarodno priznanje, kada je Konjičko drvorezbarstvo upisano na UNESCO-ovu listu nematerijalne svjetske baštine u Evropi.
Jedna od zanimljivosti grada je Mulićev record, muzej drvorezbarstva čija tradicija u obradi drveta datira još od 1929. godine. Među najpoznatijim djelima su stolice izrađene za papu Ivana Pavla II tokom njegovih posjeta Sarajevu 1997. i Banjoj Luci 2003. godine.
Porodica Nikšić već gotovo stotinu godina njeguje tradiciju drvorezbarstva, a to je rezultiralo brojnim svjetskim nagradama, čime su dodatno istakli visok nivo stručnosti i umjetničkog izraza svog zanata.
Kula drawer chest, Michele de Lucchi / Licencirana fotografija
Brend Zanat, utemeljen na 104 godine dugoj tradiciji ove porodice, predstavlja vrhunski spoj vještine, tradicije i savremenog dizajna. Zanat, osnovan 2015. godine, proizvodi ručno rezbaren namještaj i predmete za dekoraciju visokog kvaliteta, a današnji vlasnici Zanata braća Adem i Orhan Nikšić željeli su nastaviti tradiciju koju su započeli njihovi preci i dati joj pečat svog znanja, svjesni činjenice da njihovi proizvodi moraju odgovarati ukusima i zahtjevima današnjice.
“Zanat postaje globalno prepoznatljivo ime u svijetu dizajniranog namještaja i predmeta za dekoraciju enterijera zahvaljujući saradnji s renomiranim dizajnerima ko što su Michele de Lucchi, Ilse Crawford, Jean-Marie Massaud i drugi, a i prisutnosti proizvoda Zanata u više od 200 vrhunskih prodavnica dizajnerskog namještaja na četiri kontinenta”, kaže za Bloomberg Adriju Bojana Nikšić, sales and marketing associate.
Zanat je također prepoznat kao model društvenoodgovornog i etičnog poslovanja zbog doprinosa oživljavanju umjetničkog drvorezbarskog zanata, kao i iznimno ekološki osviještenog i održivog načina proizvodnje i poslovanja.
U drvorezbarstvu postoji nekoliko tradicionalnih motiva – šara: bosanska, carigradska i orijentalna šara.
Muzej drvorezbarstva
Zanat je također aktivan sudionik u očuvanju kulturne baštine kroz Muzej drvorezbarstva Konjic. Osnovan 2019. godine uz podršku Evropske unije, muzej je posvećen čuvanju sjećanja na razvoj drvorezbarskog zanata u Konjicu, naročito ističući sto godina tradicije porodice Nikšić. Parametrijska arhitektura muzeja, koju je osmislio arhitekta Emir Salkić, dobila je priznanja Živa Award 2022 i Luiggi Micheletti Award 2022. Dizajn je zamišljen kao putovanje kroz vrijeme i bazira se na Einsteinovoj teoriji relativiteta tj. crvotočina.
“Muzej posjeduje vrijednu zbirku multimedijalnih sadržaja, kao i niza predmeta, uključujući i zbirku koja je na listi Nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine i drugih artefakata koji svjedoče o razvoju ovog zanata u Konjicu kroz različite historijske periode, kao i ljudima koji su dali doprinos njegovoj popularizaciji i opstanku”, kaže Nikšić.
Zanat – Almin Zrno / Licencirana fotografija
Prema UNESCO-u, zanati su ključni elementi nematerijalne baštine, a Zanat vidi svoju ulogu u pružanju novog medija za kreativno izražavanje dizajnera i umjetnika. Očuvanje tradicije drvorezbarstva ne samo da pridonosi umjetničkoj dimenziji proizvoda, već i ekonomski održivom očuvanju vrijednih tradicionalnih zanata.
“Predmeti izrađeni na ovakav način imaju iznimno dug vijek trajanja i kandidat su da postanu dio zbirki porodičnog naslijeđa, što ovaj vid proizvodnje čini ekološki izuzetno prihvatljivim. Očuvanjem tradicije drvorezbarstva na način na koji to radimo vjerujemo da pokazujemo put i za ekonomski održivo očuvanje drugih vrijednih tradicionalnih zanata”, zaključuje Nikšić.