Kada će Mostar biti spojen na mrežu modernih saobraćajnica?
Dobra saobraćajna povezanost glavni je preduslov za ekonomski razvoj nekog kraja, a stanovnici Mostar nadaju se kako bi u sljedećih nekoliko godina najveći grad u Hercegovini konačno mogao biti spojen na mrežu modernih evropskih sobraćajnica.
Izgradnja koridora Vc kroz Bosni u Hercegovinu traje više od decenije, a trenutno je Mostar udaljen oko 30 kilometara od najbližeg ulaza na autocestu kod čvora Međugorje.
Iz Autocesta Federacije BiH najavljuju kako bi do 2028. godine trebao biti završen najzahtjevniji objekat na koridora Vc – tunel Prenj, što će ujedno označiti kraj radova na tom saobraćajnom koridoru.
Uporedo s izgradnjom 330 kilometara autoceste od Svilaja na sjeveru do Bijače na jugu, trenutno se izvode ili su u pripremi projekti cestogradnje koji bi trebali unaprijediti saobraćajnu infrastrukturu oko Mostara.
Južna obilaznica
Radovi na probijanju tunela Novi na gradilištu mostarske južne obilazne teku predviđenom dinamikom, rečeno je Feni iz Federalnog ministarstva saobraćaja i veza.
U novembru 2022. godine počeli su radovi na izgradnji 900 metara dugog tunela. Izvođači radova su Hering d.d. Široki Brijeg i Azvirt Limited Liability Company Azerbaijan, vrijednost ugovorenih radova je 25,1 milion maraka bez PDV-a, a rok izgradnje je 24 mjeseca.
Radovi na tunelu Novi predstavljaju nastavak aktivnosti na mostarskoj obilaznici, koji obuhvataju radove na trasi od rotora Varda do ulaza u tunel, uključujući i vijadukt Marijanovića draga, dužine 200 metara.
Radovi na vijaduktu Marijanovića draga i dijelu trase su okončani, izuzev dijelova (parcela) na kojima su se pojavili problem imovinsko-pravne prirode zbog neslaganja stanja u zemljišnim i katastarskim podacima.
Izgradnja oko 15 kilometara duge mostarske južne obilaznice izuzetno je važna za saobraćajno rasterećenje Mostara kroz čiji centar trenutno ide sav teretni saobraćaj iz zapadne Hercegovine prema magistralnoj cesti M-17, ali i dalje nepoznato kada će južna obilaznica biti završena u punoj dužini.
„S obzirom da se radi o veoma kompleksnom projektu, u tehničkom smislu i značajnoj investiciji u finansijskom smislu, a uvažavajući činjenicu da još nije započeta eksproprijacija na dijelu od izlaza iz tunela Novi do spoja na M-17 i nisu u potpunosti osigurana finansijskih sredstava za realizaciju, ne može se procijeniti krajnji rok izgradnje, odnosno završetka projekta”, naveli su iz Federalnog ministarstva saobraćaja i veza.
Za kompletnu dionicu od izlaza iz tunela Novi do spoja na M-17 pribavljena je urbanistička saglasnost, izvršena je identifikacija parcela, u toku je pribavljanje zemljišno-knjižnih izvadaka, nakon čega će Grad Mostar donijeti odluku o utvrđivanju javnog interesa i provođenju postupka eksproprijacije.
Sjeverni ulaz u grad
Pored južne obilaznice, za Mostar je jako značajno uređenje sjevernog ulaza u gradu, odnosno spoja magistralnih cesta M6.1 (M17.4) i M17, gdje sada često nastaju saobraćajni čepovi, posebice u vrijeme ljetne sezone kada je saobraćajpojačan.
JP Ceste FBiH su 2021. godine 2021. godine urbanističku saglasnost za rekonstrukciju te raskrasnice, ali je zbog imovinsko-pravnih problema procijenjeno kako je najoptimalnije izvršiti određenu izmjenu tehničkog rješenja rekonstrukcije raskrsnice.
Tako je krajem 2022. godine izrađen novi idejni projekt rekonstrukcije, koji je odobren i od Grada Mostara. Trenutno je u izradi glavni projekt rekonstrukcije raskrsnice na osnovu spomenutog idejnog projekta, te izrada elaborata eksproprijacije za isti.
U JP Ceste FBiH očekuju da će se ovih dana završiti elaborat eksproprijacije, nakon čega će Gradu Mostaru biti podnesen zahtjev za izmjenu i dopunu urbanističke saglasnosti, a nakon što se dobije urbanistička saglasnost dostaviće se zahtjev za dopunu javnog interesa, kako bi se, paralelno s izradom glavnog projekta, mogao završiti i postupak eksproprijacije nekretnina u zoni obuhvata, čime bi se stekli uslovti za dobijanje odobrenja za građenje.
Mostar – Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske
Vlada Federacije BiH nedavno je odobrila transfer za izgradnju autocesta, brzih cesta, magistralnih i drugih cesta u iznosu od 147,6 miliona maraka. Tim novcem, biće finansirano 11 projekata na području Federacije BiH, među kojima i brza cesta Mostar – Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske.
Za projektovanje i eksproprijaciju te dionice u federalnom budžetu za 2023. godinu odobreno je 10 miliona maraka.
Dužina trase brze ceste Mostar – Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske, koja će povezivati koridor Vc s cestovnom infrastrukturom Republike Hrvatske, je 60,7 kilometara.
Javno otvaranje ponuda za izradu idejnog projekta brze ceste Mostar – Široki Brijeg – granica sa RH, dionica Mostar Sjever – Polog održano je 9. 12. 2022. godine i evaluacija ponuda je u toku.
Za drugu dionicu brze ceste, odnosno dionicu Polog – granica sa Hrvatskom izrađen je idejni projekat, glavni projekat i feasibility studija, a pokrenut je i postupak eksproprijacije, naveli su iz Federalnog ministarstva saobraćaja i veza.
(Fena)