Novi podaci o listama čekanja u zdravstvu HNK i stare, copy-paste preporuke!
Objavljena je Analiza strukture zdravstvenih usluga kod kojih su liste čekanja (rujan 2024) koju je izradilo Povjerenstvo Ministarstva zdravstva rada i socijalne skrbi HNK/Ž. Na zahtjev Povjerenstva zdravstvene ustanove su trebale dostaviti podatke o listama čekanja po klinikama/odjelima za zdravstvene usluge /dijagnostički postupak na koji se čeka dulje od 30 dana.
Evo koliko smo strpljivi kada je čekanje u pitanju!
Prema podacima iz SKB-a situacija s listama čekanja je sljedeća:
Prvi pregled dječjeg psihijatra – 30-35 dana, UZV štitnjače i vrata – 3 mjeseca
EMNG kabinet – 2-3 mjeseca, Totalna endoproteza kuka – 13 mjeseci, prvi endokrinološki pregled – 30 dana, Operacija katarakte 70-80 dana,
Imunološka /reumatološka ambulanta pregled – 15-20 dana? (u Analizi na str. 3 se može vidjeti da doista pored ovog podatka stoji znak pitanja, nema objašnjenja, možda Povjerenstvo sumnja u točnost dostavljenih podataka?!)
Činjenica je kako imamo potvrde s terena da se na uslugu MR u SKB Mostar čeka duže od 3 mjeseca. (zaključak Povjerenstva, str. 2 Analize)
Prema podacima iz KB dr. Safet Mujić situacija je sljedeća:
EMNG prvi i kontrolni postupak – do 3 mjeseca, CT pregledi – 3 mjeseca
MRI pregledi – 4 mjeseca, Kardiološki pregled – 30 dana, Kolor dopler – 60 dana
UZV dojki – kontrolni pregled do 20 mjeseci, suspektne pacijentice odmah
Ortopedija/traumatologija – Spec.-konzu. ambulanta – 60 dana prvi pregled.
Prema podacima iz DZ Mostar situacija je sljedeća:
Ortodoncija / mobilni aparat 21 mjesec i 12 mjeseci (ovisno o specijalisti)
Logopedski tretman – prosječno 4 mjeseca
Edukacijsko rehabilitacijski tretman – prosječno 2 mjeseca
Psihološki tretman – prosječno 3 mjeseca
Navedeni podaci su naravno samo jedan dio podataka iz Analize. Važno je istaći da prosjek može biti zavaravajuća kategorija. Ako se govori o prosječnom čekanju od 3 mjeseca, to znači da ima i onih dužih, a posebno ako se uzme u obzir zaključak Povjerenstva da pojedine zdravstvene ustanove nisu u potpunosti dostavile tražene podatke naročito podatke o broju pacijenata koji su trenutno na listama dulje od 3 mjeseca!
Preporuke Povjerenstva po copy-paste metodi!
Nakon svake analize od autora iste logično se očekuju određeni zaključci, ali i preporuke. Kada je u pitanju preporuka Povjerenstva koje je kreiralo Analizu strukture zdravstvenih usluga kod kojih su liste čekanja u rujnu 2024 preporuka je sljedeća:
Na prvi pogled ništa sporno, no samo za one koji nisu upoznati s činjenicom da je Analiza strukture zdravstvenih usluga kod kojih su liste čekanja rađena i 18 mjeseci ranije, preciznije u ožujku 2023. Podsjetimo se što je tada bila preporuka:
Svaka sličnost preporuka, nije slučajna!
Dakle, 2023. godine u ožujku, Povjerenstvo je predložilo izradu softvera i uvođenje mogućnosti pregleda u drugoj ustanovi ukoliko se na zdravstvenu uslugu čeka dulje od 30 dana. Također, utvrđeno je da će se na temelju te Analize kreirati kriteriji za formiranje listi čekanja i javno objaviti.
I tako 18 mjeseci kasnije, umjesto da analiziramo jesu li ti kriteriji bili dobri, je li taj softver funkcionalan, Povjerenstvo na temelju nove Analize za 2024 u rujnu ponovo daje doslovno identičnu preporuku, valjda računajući da ove Analize nitko i ne čita. Kao što se vidi iz isječaka Analize, nisu se mnogo trudili ni oko objašnjenja, nego su i tu po dobroj staroj metodi copy-paste, sebi olakšali posao.
A da drugi put preporučite zakonito ugovaranje?!
Ali to nije sve! Nije se vrijeđanje inteligencije građana/osiguranika/pacijenata završilo samo na copy – paste metodi. Ono što možda i više zabrinjava od te metode su sljedeća zapažanja/zaključci članova Povjerenstva:
Suludo je uopće napisati da bi financiranje zdravstva trebalo biti povezano sa potrebama stanovništva?! Znaju li članovi Povjerenstva da je to zakonska obveza, nešto što se mora?! Jeste li čuli nekada za Program zdravstvene zaštite ili možda Plan i program mjera?! Ako niste znali, to su dokumenti koji se moraju usvojiti prije financijskog plana?! Zašto – upravo da bi se stvarne potrebe stanovništva mogle povezati sa financijskim planom, koji jedino tako može biti refleksija stvarnih potreba stanovništva kada su u pitanju zdravstvene usluge. I čisto informativno, u HNK/Ž nikada nije usvojen program zdravstvene zaštite, tako da nesklad između financijskog plana i stvarnih potreba koji se u konačnici manifestira kroz list čekanja, je sasvim očekivana pojava.
Predlažemo, da se čitanje Jedinstvene metodologije uvede kao obvezno štivo u Ministarstvu zdravstva i ZZO HNK/Ž kako bi se nadležni, pa i članovi Povjerenstva, informirali detaljnije kako se kreira program zdravstvene zaštite, ali i na koji način se isti financira, što je to vrijednost boda i kako se utvrđuje, što ukoliko nedostaje financijskih sredstva itd. Možda se nakon čitanja izrode mnogo bolje i logičnije preporuke za smanjenje listi čekanja!
Ne postoje prve i druge, samo ugovorne ustanove!
Pozivamo Povjerenstvo da pojasni građanima na temelju kojih zakona/odluka daje preporuku da nakon čekanja 30 dana u jednoj ustanovi se treba dati mogućnost da se ode u drugu ustanovu?! Ako niste znali, primjena Zakona o javnim nabavkama BiH je zakonska obveza kod ugovaranja zdravstvenih usluga i nema prvih i drugih ustanova, nego samo ugovornih, a to su one koje sa ZZO HNK/Ž sklope ugovor nakon postupka javne nabavke, uz napomenu, da propisi u oblasti zdravstva ne prave razliku između javnog i privatnog sektora kod ugovaranja zdravstvenih usluga.
Znate li da postoji praksa drugih kantona da se u ugovor sa zdravstvenim ustanovama stavlja rok pružanje usluge 15, pa čak i 7 dana? One ustanove koje ne mogu ispuniti taj uvjet, jednostavno neće ni biti ugovorne ustanove.
Kada nadležni napokon odluče postupati sukladno zakonskom okviru, kada se napokon utvrdi stvarno stanje i potrebe osiguranika, te se na temelju tih podataka kreira financijski plan, a za pružatelje usluga izaberu oni najkvalitetniji kroz postupak javne nabavke, nebitno koji je oblik vlasništva (javno/privatno), liste čekanja će biti izuzetak, a ne pravilo kao što je to sada. A na taj način i Povjerenstva razna ćemo riješiti muka pisanja, prepisivanja itd.
Ove Analize nisu za nadležne bitni dokumenti, nisu se hvalili niti javno promovirali iste, kao recimo „markicu“. Ovo su Analize koje su mjesto našle u rubrici OSTALO.
Analiza iz rujan 2024. je dostupna na linku: https://mzrss-hnz-k.ba/sektori-u-ministarstvu/sektor-zdravstva/ostalo/
Analiza iz ožujka 2023. je dostupna na linku: https://www.zzo.ba/hr/dokumenti/ostalo/analize-strukture-zdravstvenih-usluga-kod-kojih-su-liste-cekanja