BiHDruštvoHercegovinaVijesti

Pod lupom poručuje: Četvere oči na biračke odbore, nepravilnosti u kampanji – dostupni novi alati za građane  

Koalicija „Pod lupom“ je u periodu od 22.7. do 15.9.2024. zabilježila ukupno 1059 izbornih nepravilnosti. Najveći broj nepravilnosti se odnosi na zloupotrebu javnih sredstava i resursa (298 slučajeva), preuranjenu izbornu kampanju (255 slučajeva) i nepravilnosti pri formiranju biračkih odbora (217 slučajeva). Ostale nepravilnosti se odnose na:  nepravilnosti u radu medija (93 slučaja), propuste u radu lokalnih izbornih komisija (67 slučajeva), pritiske na birače (33 slučaja) i 96 slučajeva drugih oblika izbornih nepravilnosti. 

Do sada su identifikovana 42 politička subjekta koji krše izborna pravila. Najveći broj nepravilnosti se odnosi na sljedeće političke subjekte: SNSD (165), SDS (143), SDA (115), HDZ BiH (106) i PDP (99). Na ove političke stranke odnosi se čak 70% svih evidentiranih izbornih nepravilnosti. 

Na konferenciji za medije, iz Koalicije „Pod lupom“ su se posebno osvrnuli na izbornu kampanju. Naveli su da su do sada posmatrali 68 predizbornih skupova, te da je na: 26.5% bilo podjele besplatne hrane i pića; na 13.2% je bilo organizovanog prijevoza građana na predizborni skup; na 10.3% je bilo zapaljive retorike (etničke teme koje nisu povezane sa lokalnim problemima i /ili diskreditacija i vrijeđanje protukandidata) i na 4.4% njih je bilo zabranjenih aktivnosti (postavljanje ili uklanjanje propagandnog stranačkog materijala). 

Slična je situacija u vođenju kampanje na društvenim mrežama. Koalicija „Pod lupom“ također prvi put prati 80 profila političkih subjekata na društvenim mrežama. Na osnovu 1.330 analiziranih sadržaja u prve dvije sedmice kampanje, podaci pokazuju da se čak 71.1% sadržaja na društvenim mrežama političkih subjekata ne odnosi na predstavljanje programa za Lokalne izbore 2024. za vrijeme trajanja izborne kampanje. U 16.5% program je neodređen i govori o općenitom unapređenju bez konkretizacije, dok su politički subjekti samo u 12.4% slučajeva program jasno predstavili. Također, ni na društvenim mrežama se ne izbjegava vođenje „prljave kampanje“, tako da se 8.6% sadržaja na društvenim mrežama može okarakterisati kao namjera za  omalovažavanje ili diskreditaciju političkog oponenta na izborima. 

Iz Koalicije „Pod lupom“ ističu da posebno zabrinjavaju pritisci na birače. Zabilježena su 33 slučaja pritisaka na birače. Većina ih se odnosi na moguću kupovinu glasova, ali su zabilježena i dva teža oblika pritisaka na birače u Gradiškoj i Živinicama gdje se vrši pritisak na uposlenike javnih ustanova da se glasa za određenu političku opciju. Za slučaj u Gradiškoj su podnijeli i krivičnu prijavu. 

Politički subjekti moraju poštovati izborna izborna pravila pri vođenju kampanje i suzdržati se od zapaljive retorike i pritisaka na birače. – poručili su iz Koalicije “Pod lupom”. 

Slični članci

Back to top button