U Bosni i Hercegovini postoji Plavi telefon, savjetodavna linija za pružanje psihološke pomoći i podrške putem besplatnog broja telefona (080 05 03 05) i chat savjetovanja namijenjena djeci i mladima, ali i odraslim osobama koje imaju poteškoća s djetetom.
Uslugu Plavi telefon pokrenulo je Udruženje “Nova generacija” iz Banje Luke 2013, a do danas je zaprimljeno više od 65.400 poziva, više od 7.500 upita putem chat savjetovanja te je nadležnim institucijama upućeno više od 250 prijava sumnji na nasilje nad djecom i odraslim osobama.
Koordinatorica rada Plavog telefona Maja Kovačević kazala je za Faktor da se za pomoć i podršku najčešće obraćaju djeca uzrasta između 14 i 18 godina, pri čemu su djevojčice / djevojke te koje se češće obraćaju i razgovaraju sa savjetnicima.
– U toku jednog dana, djeca i mladi u prosjeku pozovu Plavi telefon otprilike 50 puta, dok se putem online chata jave u prosjeku 15 puta. Ali važno je napomenuti da su putem online chata svi razgovori savjetodavnog karaktera dok se putem telefona djeca javljaju i kako bi testirala uslugu i provjeravala da li zaista mogu da imaju povjerenja u savjetnike.
Zbog toga djeca i mladi izmišljaju različite priče ili se šale te pozivaju i po 20 do 30 puta kako bi vidjeli kakva će biti reakcija savjetnika. Kada uvide da su savjetnici tu za njih da im pruže pomoć i podršku, da ih neće ismijavati ili osuđivati, djeca se odluče da pozovu i ispričaju problem koji zaista imaju – kaže Kovačević.
Naglašava da se djeca i mladi u Bosni i Hercegovini najčešće javljaju kako bi razgovarali o problemima s mentalnim zdravljem pri čemu su najzastupljenije teme strah i anksioznost, panični napadi, depresija, samopovređivanje i suicidalne misli i ideje.
– Pored mentalnog zdravlja, česta tema razgovora su i nasilje i zlostavljanje pri čemu je najzastupljenije nasilje u porodici i nasilje putem interneta.
Isto tako, djeca i mladi često se obraćaju kako bi razgovarali o vršnjačkim i porodičnim odnosima, o problemima u školi te kako bi se informisali o seksualno reproduktivnom zdravlju – govori Kovačević.
Naglašava da kada su u pitanju razgovori koje se tiču mentalnog zdravlja, u posljednje tri godine broj razgovora na ovu temu je i do četiri puta veći nego u odnosu na ranije periode.
– Od ukupnog broja svih savjetodavnih i informativnih razgovora u prošloj godini, 35 posto se odnosi na navedenu kategoriju pri čemu se djeca i mladi najčešće obraćaju zbog straha i anksizonosti, depresije te suicidalnih misli i ideja.
U toku prošle i ove godine, imali smo perioda kada svaki dan imamo 1-2 suicidalna razgovora, dok ranijih godina, naprimjer u toku 2021. godine smo imali 2-3 suicidalna razgovora mjesečno – kazala je koordinatorica rada Plavog telefona.
Plavi telefon ima dobru uspostavljenu saradnju s centrima za socijalni rad, policijskim upravama i ombudsmanima za djecu.
Sve informacije koje savjetnici zaprime, a tiču se sumnji na nasilje i sucid, proslijeđuju se nadležnim institucijama, koji postupaju u skladu sa svojim nadležnostima.
Plavi telefon nema finansijsku podršku institucija, ali teže ka tome da se njegov rad sistemski podrži.
Dostupan je svakim radnim danom od 09 do 17 sati.
– Mjesečno imamo između 200-300 propuštenih poziva koji nastaju nakon završetka radnog vremena. Nadamo se da bismo sistematskom podrškom mogli produžiti radno vrijeme kako bi djeca imala veći pristup uslugama koje su im potrebne – zaključila je Kovačević.