U Njemačkoj su od utorka, 1. augusta, priznate sve vozačke dozvole izdate u BiH, uključujući i dozvole za vozače kamiona i autobusa, kojih već sada na domaćem terenu nema dovoljno.
Ova odluka njemačkih vlasti mogla bi izazvati masovni odlazak ne samo šofera, nego i radnika drugih zanimanja.
Nebojša Đokić, predsjednik Sindikata saobraćaja i veza Republike Srpske, tvrdi da će iz bh. entiteta Republika Srpska u Njemačku otići i oni malobrojni preostali profesionalni šoferi, koji su se do sada dvoumili.
“Otići će vozači, ali otići će i ljudi koji se mogu zaposliti kao poštari, dostavljači, kuriri ili oni koji su u Njemačkoj našli neki drugi posao za koji je potrebna vozačka dozvola B kategorije”, kaže Đokić za srbijanski medij.
Mrka kapa do kraja godine
Da je tako potvrdio je i Vlastimir Vidić, vlasnik agencije iz Munchena, koja posreduje pri zapošljavanju naših radnika u Njemačkoj.
“Bosna i Hercegovina, odnosno domaći poslodavci će već krajem godine osjetiti posljedice još masovnijeg odlaska vozača u Njemačku”, upozorava Vidić.
Već mjesec i po, otkako je objavljena informacija da će ova zemlja priznavati sve vozačke dozvole iz BiH, javljaju mu se ljudi i raspituju se za posao.
Njemačka počinje priznavati vozačke dozvole iz Bosne i Hercegovine: Evo kada na snagu stupa odluka
“Za odlazak se najviše interesuju iskusni vozači kamiona i autobusa, ali i građani sa vozačkom B kategorije, sa kojom mogu voziti kombije za dostavu paketa”, kaže Vidić.
Njemačka via Slovenija
Podsjeća da dio naših građana ima dvojno državljanstvo, BiH i Srbije, pa u Njemačku idu preko Srbije, dok se mnogi naši vozači “obećane zemlje” dokopaju i preko Slovenije.
“Vozači prvo odlaze u Sloveniju, posebno mlađi porodični ljudi, pa onda prave transfer u Njemačku. Slovenija im služi da dođu do Evropske unije. Zato zvanični podaci o zaposlenju koje saopštava, na primjer, Ambasada Njemačke nisu mjerodavni, jer ljudi pronalaze posao i preko drugih država EU”, precizira on.
U Agenciji za rad i zapošljavanje BiH kažu da se čak 20 posto oglasa za zapošljavanje naših ljudi u Sloveniji odnosi na vozače.
“Za Njemačku je problem, jer se mora znati njemački jezik, tako da vjerujem da su vozači ipak češće išli u Sloveniju nego u Njemačku, bar kada traže prvi posao”, kaže portparol ove agencije Boris Pupić.
Ipak, mnogi će se rado iz “dežele” preseliti u najmoćniju ekonomiju EU, i to iz sasvim konkretnih razloga. Vidić navodi da vozači početnici u Njemačkoj mogu da zarade oko 2.100 eura (4.100 KM) mjesečno, uz obezbijeđen smještaj.
“Ko želi da stalno putuje u kamionu po Njemačkoj i Evropi može da zaradi još 500 eura (976 KM) na račun smještaja, a iskusni vozači mogu zaraditi skoro 3.000 eura (5.858 KM) mjesečno“, pojašnjava on.
Odlazak čitavih porodica
Vozačima iz BiH, koji iz Slovenije prelaze na rad u Njemačku, odluka njemačkih vlasti da priznaju naše vozačke dozvole ne znači mnogo. Oni su već pri odlasku u deželu “sredili europske papire”, a to uključuje i polaganje takozvanog “Koda 95”, ispita za profesionalne vozače u EU.
Ipak, i njima će priznavanje vozačkih dozvola iz BiH pojednostaviti odlazak u Njemačku, pogotovo ako žele da presele i porodicu. O tome svjedoči i profesionalni vozač kamiona iz okoline Mrkonjić Grada, koji već godinama vozi u Sloveniji.
“Tražim posao u Njemačkoj i spremam se da se tamo preselim s porodicom, suprugom i dvoje djece. Mnogo će nam značiti što će suprugina dozvola B kategorije, od prvog dana, važiti u Njemačkoj. Šta bi ona sa malom djecom, bez vozačke, dok sam ja na putu”, kaže naš sagovornik.
Znanje njemačkog mu, kaže, nije problem. Naučio je dosta toga putujući po Evropi i uz pomoć Google translatea. Uostalom, standardi znanja jezika za one koji voze šlepere i služe se engleskim, nisu tako strogi kao, recimo, za šofere u gradskom prevozu.
Najtraženija zanimanja
Njemačka agencija za rad je još prošle godine objavila da u 148 zanimanja vlada hronični manjak radne snage, a da su još 122 zanimanja ugrožena. U međuvremenu situacija se dodatno pogoršala.
Uz profesionalne vozače, među najtraženijima su njegovatelji u staračkim domovima, medicinske sestre i tehničari, građevinski radnici, ali i mašinovođe, poštari, dostavljači, radnici u magacinima.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji saobraćaj RS, kaže da je u ovom trenutku Njemačkoj potrebno najmanje 30.000 profesionalnih vozača i da će najnovija odluka njemačkih vlasti dokusuriti ono što je ostalo od transportne industrije u BiH.
“Od 2019. do danas BiH je napustilo najmanje 6.000 profesionalnih vozača, a sada će u Njemačku otići ono malo što je ostalo na domaćim cestama. Ne znam nijednu prijevozničku formu u BiH kojoj ne nedostaje od pet do čak 50 šofera. U 70 posto slučajeva autobuse voze penzioneri, a sve češće se hvataju i volana kamiona”, kaže Grbić.
Sada se, dodaje on, naši ljudi mogu zaposliti u nekoj njemačkoj transportnoj kompaniji čim zakucaju na njihova vrata.
“Za samo nekoliko dana mogu srediti svu papirologiju i sjesti za volan”, kaže Pupić.
Tvrdi da je Udruženje kojim rukovodi mnogo puta tražilo da vlast uradi nešto da spasi ovu granu privrede i zadrži vozače, prije svega povećanjem plata, ali i pojednostavljenjem procedura na graničnim prijelazima u regionu, gdje kamioni stoje i po dva-tri dana.
“Institucije ni na nivou RS ni na nivou BiH nisu učinile ništa da spriječe odlazak naših vozača u inostranstvo, ali su zato vlasti u Njemačkoj učinile mnogo toga da ih privuku u svoju zemlju”, piše Srpska info.