Vršilac dužnosti direktora Autocesta Federacije BiH Denis Lasić kaže da je vrlo bitno da do početka sljedeće godine u Federaciji imamo izgradnju kompletnog Koridor Vc, ali također ističe važnost završetka i puštanja u promet dionica koje su sada u izgradnji.
– Trenutno imamo osam gradilišta odnosno 61 kilometar u izgradnji od Zenice sjever do južnog dijela Žepča, te dio koji obuhvata općinu Usora, Doboj jug, preko Tešnja, Maglaja do sjevernog dijela Žepča. Na jugu naše zemlje kroz Hercegovinu gradi se 11 kilometara autoceste od Počitelja do Zvirovića koji uključuje i most Počitelj. Prije nekoliko dana u potpunosti je spojen most Počitelj, iskopan 1 kilometar. Radi se o jednoj od najviših građevina u regionu sa stubovima koji dosežu do 100 metara, što predstavlja najveći most na Koridoru Vc. Dionica Počitelj – Zvirovići će biti završena i puštena u promet na jesen ove godine koja se veže na već ranije izgrađenu dionicu Zvirovići – Bijača čime će 21 kilometar autoceste u Hercegovini biti u prometu. Kada je riječ o sjevernom dijelu Koridora Vc krajem sljedeće godine bit će pušteno u prometu 21 kilometar.
Kada je riječ o aktivnostima koje Autoceste FBiH planiraju u narednom periodu, navodi kako je prije svega potrebno ubrzati izgradnju Koridora Vc kroz Hercegovinu i poduzeti sve aktivnosti kako bi do kraja ove i početkom sljedeće godine u izgradnji bio kompletan dio Koridora Vc na jugu naše zemlje.
– Izgradnjom autocesta kroz Hercegovinu, Bosna i Hercegovina bit će u potpunosti povezana sa evropskim cestovnim koridorima, na sjeveru sa Koridorom X, a na jugu sa autocestom A1 (Dalmatina) u Hrvatskoj, što će donijeti direktnu korist za cijelo društvo kroz razvoj općine i gradova kroz koje prolazi, što će omogućiti dodatni razvoj privrednih zajednica i turističkih potencijala. Do kraja 2023. godine trebalo bi biti ugovorene dionice Mostar sjever – Mostar jug, tunel Prenj, kao i tunel Kvanj. U ovoj godini u Hercegovini planiramo započeti izgradnju 30 kilometara autocesta. Do kraja ove godine planira se ugovaranje preostale posljednje dionice na sjevernom dijelu Koridora Vc od Maglaje do Žepča dužine 12 kilometara čime će u izgradnji biti kompletan sjeverni dio Koridora Vc. U prvoj polovici sljedeće godine trebala bi biti ugovorena dionica Mostar jug - tunel Kvanj čime će u izgradnji biti kompletan južni dio Koridora Vc. Ostaje nam još da poduzmemo aktivnosti s ciljem osiguranja sredstava i raspisivanja tendera za dionicu od Bradine do ulaza u tunel Prenj, koja je trenutno u fazi izrade projektne dokumentacije – pojašnjava Lasić.
Ove godine počinje izgradnja tunela Prenj, najdužeg tunela na koridoru Vc. Lasić ističe da je tunel Prenj tehnički najzahtjevniji i jedan od najkompleksnijih objekata u povijesti građevinarstva Bosne i Hercegovine. Riječ je o tunelu čija je dužina 10,9 kilometara i predstavlja najzahtjevniji objekt na Koridoru Vc, kao devet najdužih cestovnih tunela u Evropi.
– Svojom dužinom i kompleksnošću tunela Prenj će nadmašiti sve do sada izgrađene objekte u regionu, pa i šire. Istovremeno će se raditi dvije tunelske cijevi s po dvije prometne trake u kojima će se saobraćaj odvijati jednosmjerno za svaki pravac. Gradnja tunela će se finansirati iz međunarodnih kreditnih sredstava Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicijske banke i bespovratna sredstva Evropske unije. U ovoj godini planira se početak radova izgradnje tunela Prenj. Izgradnjom tunela Prenj vrijeme putovanja na relaciji Sarajevo – Mostar će se skratiti sa dosadašnjih dva sata na nešto manje od jednog sata što u konačnici dovodi do skraćenja puta za 31 km i značajno ubrzava prijevoz ljudi, roba i usluga – navodi Lasić.
Zahvaljujući činjenici da se izgradnja Koridora Vc finansira iz kreditnih sredstava međunarodnih finansijskih institucija, u prvom redu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB), JP Autoceste FBiH doo Mostar je u prilici da aplicira za bespovratna sredstva Evropske unije. JP Autoceste FBiH do sada je odobreno preko 500 miliona eura bespovratnih sredstava EU za izgradnju Koridora Vc kroz 15 aplikacija.
– Postavili smo rekord za jedno javno preduzeće, sve što je efikasno i dobro osmišljenim aplikacijama. Ova bespovratna sredstva uvelike pomažu izgradnji autocesta na Koridoru Vc. Nedavno je Evropska komisija objavila novi finansijski paket za podršku finansiranju novih investicionih projekata, između ostalih i za izgradnju autocesta na Koridoru Vc. Jedan od odobrenih projekata je i izgradnja poddionice autoputa Ozimice – Poprikuše na Koridoru Vc, kojim će se izgraditi oko 12 km autoputa na Koridoru Vc. Osim ovog važnog projekta, finansijsku podršku dobio je i projekt izgradnje dionice autocesta Mostar sjever – Mostar jug na Koridoru Vc, kojom će se izgraditi oko 14 km autocesta na Koridoru Vc. Ovakvi projekti doprinose društveno-ekonomskom razvoju regije, kao i boljem povezivanju s EU-om, a sve u interesu građana i poslovnih subjekata – rekao je on.
Govoreći o značaju Koridora Vc za integraciju BiH u EU Lasić kaže kako Bosna i Hercegovina uz pomoć Koridore Vc postaje važna tranzitna zemlja koja povezuje evropski jugoistok i sjever, te na taj način stvara šansu za ubrzani pristup zapadnoevropskim i euroatlantskim integracijama.
– Jedan od ključnih uvjeta za dugoročan ekonomski rast i integraciju u evropsko okruženje je ulaganje u održivu infrastrukturu. Povezivanjem sjevera s jugom naše zemlje razvijamo potencijale i turizam u području industrije, poljoprivrede. Cestovna infrastruktura jedan je od glavnih pokretača ekonomskog i društvenog razvoja svake zemlje. Svaka nova dionica na Koridoru Vc utjecat će na brzu integraciju Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju – ističe on.
U nadležnosti JP Autoceste FBiH je i izgradnja brzih cesta. Trenutno se izvode radovi na izgradnji tunela Hranjen koji je iskopan 5,5 kilometara, a do sada je probijeno više od 50 posto tunela. Radovi se izvode i na izgradnji brze ceste Lot 5 – petlja Vitez izlaz iz poslovne zone – petlja Nević Polje koja će biti završena do aprila iduće godine. Oba projekta se finansiraju sredstvima iz budžeta Vlade FBiH.
U narednom periodu nastavit će se radovi na izvođenju radova posljednje dionice Sarajevske obilaznice LOT 3B. Intenzivno radimo na aktivnostima u cilju realizacije zahtjeva lokalnih zajednica i dobijanja potrebnih dozvola. Nakon dobijanja potrebnih dozvola odmah će se nastaviti izgradnja LOT 3B i potrebno je šest mjeseci za završetak svih radova.
– Trenutno je u fazi izrade projektne autoceste A2 Tuzla – Brčko dužine 23 kilometra. Po usvajanju prostornog plana nastavit će se izrada projektne dokumentacije kroz Brčko Distrikt, Posavski kanton čime će se povezati sa Republikom Hrvatskom u Orašiju dok se na jugu dionice vezuje na autocestu A3 Tuzla – Žepče gdje se vezuje sa Koridorom Vc. Ovo je izuzetno važno za razvoj Tuzlanskog kantona kao najmnogoljudnijeg kantona i Posavskog kantona. U toku je provođenje pripremnih aktivnosti kako bi iduće godine krenula izgradnja brzih cesta u dužini od 40 kilometara za pravce Bihać – Cazin – Velika Kladuša, Mostar – Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske i Nević polje – Turbe – kaže Lasić.
Od 19. juna ove godine realizirano je uvezivanje elektronske naplate cestarine između JP Autoceste FBiH i JP Autoputevi RS temeljem potpisanog Memoranduma o saradnji. Korisnicima je omogućeno da na teritoriji cijele Bosne i Hercegovine prolaze kroz naplatnu rampu, bez zaustavljanja, plaćajući cestarinu beskontaktno korištenjem vlastitog TAG uređaja.
– Sistem naplate cestarine koji je uspostavljen sa JP Autoputevi RS dobro funkcionira. Prema našim podacima do sada smo rekonfigurisali oko 250 uređaja korisnika koji imaju uređaje JP Autoputevi RS. Korisnici su pozitivno reagirali na nove mogućnosti elektronske naplate cestarine koje se ogledaju u jedinstvenom TAG uređaju za autocestu u cijeloj Bosni i Hercegovini. S prihodima smo zadovoljni, iz godine u godinu bilježimo kontinuirani rast prihoda od naplate cestarine, i sigurno će se i mogućnost uvezivanja elekronske naplate cestarine jednim dijelom pozitivno odraziti na prihode.
– Očekuje se kako će s jedinstvenim sistemom naplate povećati sigurnost u prometu, što je i jedan od primarnih ciljeva, uz istovremeno smanjenje gužvi na autocestama. U planu je proširenje projekta na zemlje regije, te smo i sa Hrvatskim autocestama potpisali Memorandum o suradnji. Dogovoreno je uvezivanje elektronskih naplata cestarina s Hrvatskim autocestama. Trenutno provodimo aktivnosti koje se odnose na testiranje uređaja u svrhu postizanja kompatibilnosti, a kako bi uskoro sistem bio oslobođen za korisnike – kaže Lasić.
Na kraju razgovora za Fenu v.d. direktora Autocesta FBiH, Denis Lasić naglašava kako ovo javno preduzeće ulaže značajna sredstva u razvoj lokalnih zajednica u dijelovima kojima prolazi Koridor Vc.
– Dugogodišnja praksa JP Autocesta FBiH na cijelom području Federacije, tamo gdje se gradi Koridor Vc, jeste da kroz projekte izgradnje autocesta ulaže i u lokalnu zajednicu. Projekti koji se odnose na izgradnju i rekonstrukciju lokalnih cesta, izgradnju i rekonstrukciju komunalne infrastrukture mjesnih zajednica realizuju se u sklopu sporazuma o realizaciji projekata iz programa prijateljskog okruženja prilikom provođenja aktivnosti na projektovanju i izgradnji određenih dionica autocesta na Koridoru Vc. Ovim sporazumima i ulaganjima u lokalnu zajednicu nastojimo omogućiti da izgradnja autoceste utiče na poboljšanje kvaliteta života lokalnih zajednica kroz koje prolazi Koridor Vc. kao društveno odgovorno preduzeće – zaključuje Lasić.
– Očekuje se kako će s jedinstvenim sistemom naplate povećati sigurnost u prometu, što je i jedan od primarnih ciljeva, uz istovremeno smanjenje gužvi na autocestama. U planu je proširenje projekta na zemlje regije, te smo i sa Hrvatskim autocestama potpisali Memorandum o suradnji. Dogovoreno je uvezivanje elektronskih naplata cestarina s Hrvatskim autocestama. Trenutno provodimo aktivnosti koje se odnose na testiranje uređaja u svrhu postizanja kompatibilnosti, a kako bi uskoro sistem bio oslobođen za korisnike – kaže Lasić.
Na kraju razgovora za Fenu v.d. direktora Autocesta FBiH, Denis Lasić naglašava kako ovo javno preduzeće ulaže značajna sredstva u razvoj lokalnih zajednica u dijelovima kojima prolazi Koridor Vc.
– Dugogodišnja praksa JP Autocesta FBiH na cijelom području Federacije, tamo gdje se gradi Koridor Vc, jeste da kroz projekte izgradnje autocesta ulaže i u lokalnu zajednicu. Projekti koji se odnose na izgradnju i rekonstrukciju lokalnih cesta, izgradnju i rekonstrukciju komunalne infrastrukture mjesnih zajednica realizuju se u sklopu sporazuma o realizaciji projekata iz programa prijateljskog okruženja prilikom provođenja aktivnosti na projektovanju i izgradnji određenih dionica autocesta na Koridoru Vc. Ovim sporazumima i ulaganjima u lokalnu zajednicu nastojimo omogućiti da izgradnja autoceste utiče na poboljšanje kvaliteta života lokalnih zajednica kroz koje prolazi Koridor Vc. kao društveno odgovorno preduzeće – zaključuje Lasić.