Kraj školske godine donosi radost učenicima koji su uspješno završili još jednu školsku godinu, ali ne i nastavnicima koji svoj posao obavljaju na određeno radno vrijeme u osnovnim i srednjim školama Kantona Sarajevo. Svako ljeto donosi novu neizvjesnost, jer složena konkursna procedura primanja nastavnog kadra predstavlja najstresniji segment u radu ionako obespravljenih prosvjetnih radnika.
Prosvjetni radnici sa zebnjom iščekuju da li će i u narednoj godini dobiti pristojan fond časova i redovna mjesečna primanja. Uglavnom se radi o stručnim profilima koji obavezno posjeduju visoku školsku spremu/master/magisterij, ali su nekada zbog nedovoljnog fonda časova primorani kao visokoobrazovani radnici raditi za tristotinjak maraka.
Složena procedura
Jedan od problema s kojima se nastavni kadar susreće iz godine u godinu jeste prilaganje mnogobrojne dokumentacije. Istina, olakšica unazad nekoliko godina ogleda se u tome da se dokumentacija ne mora ovjeravati kod nadležnog općinskog organa, već se ona ovjerava ukoliko radnik bude primljen na radno mjesto piše Avaz.
Naša sagovornica, prosvjetna radnica koja je željela ostati anonimna (identitet poznat redakciji, op.a.) tokom 2022./2023. školske godine zasnovala je radni odnos na godinu u nekoliko škola u Kantonu Sarajevo. Zbog nedovoljnog broja časova u školama pojedinačno primorana je da svaki svoj naredni dan u sedmici provodi u drugoj školi.
Kako je za apliciranje na radno mjesto neophodno prikupiti svu potrebnu dokumentaciju, u njenom slučaju prijava na samo jedan konkurs brojala je 37 različitih dokumenata, u šta spadaju uvjerenje o radnom iskustvu, potvrde, diplome, certifikati, saglasnosti, izjave. Osim opterećenja u vidu prilaganja navedene dokumentacije, ovo predstavlja posebno težak udar na džepove nezaposlenih nastavnika.
– Za apliciranje na radna mjesta u školskoj 2022./2023. godini priložila sam blizu 900 dokumenata. Moji troškovi fotokopiranja dokumentacije i poštarine iznosili su oko 100 KM. Većina prijava se šalje preporučeno, što smatram apsurdnim i nepotrebnim troškom – izjavila je naša sagovornica.
Zemlje Evrope
Poređenja radi, u zemljama Skandinavije ili nekim drugim evropskim zemljama nastavni ili bilo koji drugi kadar dovoljno je da izvrši prijavu online, u šta spadaju najčešće dva dokumenta, biografija i diploma. Tek poslije, ukoliko se poslodavac izjasni da je kandidat interesantan za obavljanje posla, slijede prijevodi dokumenata i sve se šalje elektronskom poštom. Međutim, iako je ovaj problem odranije poznat, Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo, s Naidom Hota-Muminović na čelu, odlučilo je reagirati.
Ministrica Hota-Muminović konačno je pokrenula proceduru, a s rektorom Univerziteta u Sarajevu prof. dr. Rifatom Škrijeljom potpisala je prošle sedmice sporazum o unapređenju i održavanju EMIS informacionog sistema.
EMIS informacioni sistem jedinstvena je baza podataka koja omogućava brzo i jednostavno vođenje pedagoške evidencije, te kreiranje potrebnih izvještaja s ciljem unapređenja odgojno-obrazovnog rada.
– Time se osiguravaju efikasnost i kvalitet obrazovnog sistema u Kantonu Sarajevo. Naš partner u tom razvoju je Univerzitet u Sarajevu koji putem Univerzitetskog tele-informatičkog centra Univerziteta u Sarajevu (UTIC) već duži niz godina radi na procesima digitalizacije za potrebe obrazovnog sistema u Kantonu Sarajevo.
Posebno je važno što ćemo u ovoj godini napraviti dodatni iskorak. Digitalizirat ćemo procese zbrinjavanja radnika za čijim je radom djelimično ili potpuno prestala potreba, kao i proces zapošljavanja radnika – izjavila je ministrica Hota-Muminović.
Dodala je da će na ovaj način napraviti ogromne uštede u budžetu KS, olakšati komisijama koje rade na ovim poslovima, te smanjiti mogućnost grešaka i povećati transparentnost i efikasnost.
– Iduće godine imat ćemo digitaliziran proces prijema radnika koji će uključivati predaju dokumenata online putem, najkasnije na konkursima u 2024. godini – rekla je Hota-Muminović za „Avaz“.
Pravilnik koji je teško tumačiti
Evidentne nepreciznosti i nejasnoće u pogledu prijema radnika ogledaju se i u primjeni Pravilnika o kriterijima za prijem radnika u radni odnos u osnovnim školama kao javnim ustanovama na području KS. U školskoj 2022./2023. godini, kako tvrdi naša sagovornica, članovima komisija za izbor kandidata u većini slučajeva je bilo nejasno na koji način se vrši bodovanje kandidata.